My Blog List

Monday 4 July 2011

pumpinks pumpinks !!!

oleh kerana nak menghabiskan labu labu yg masih byk didapur rumah aku,,ada kawan yg suggestkan aku utk proposed buat BINGKA LABU..oleh kerana die yg suruh aku buat benda yg aku tak penah makan jadi aku mintak je resepi tue dr die..

pastu aku tgk macam simple je cara cara die..so semangat pon lagi berkobar kobar..yela kan,,benda senang sape yg tanak buat..

korang kena cuba resepi nie,,memang superb la aku cakap..aku yg tgh puasa rini tak tertahan tahan rasa nak try bingka yg aku buat nie..

perghh,,bila dh bukak puasa mghrib tue,,wahh mmg berbaloi penntian aku..cukup segala gala nya resepi yg diberi..mmg lemak,,manis yg ok,,rasa labu yg direbus tue..wah nanti nak suruh ayoh aku beli labu lagi la..nak buat and nak bg kat jiran jiran plak..

cewah!!!

so nie bahan bahan yg diperlukan :
5biji telur
200ml air
300ml sanatn pekat (pati )
200gm gandum
180gm gula
1/2 camca teh garam
1 camca esen vanilla
450gm labu manis (separuh lebih kurang ),rebus @kukus kemudian lecekkan die..
1sudu besar butter =sebagai tambahan sebab dlm peti mcm byk sgt butter..

cara cara due senang je..
-mula mula baca bismilallah..
-blender labu rebus bersama air,gula,santan,garam,esen vanilla sampai halus.
*pastikan semua mengikut sukatan tau.!!!
-masukkan telur & tepung dan butter.
*korang kena ingt telur bila dipukul dia akan mengembang,,so memandangkan adunan ini agak banayk kerana blender yg saya guna adalah tersgt kecik jadi sy terpaksa bahagikan kepada dua adunan..
-kemudian korng blend smpai sebati.
tuang dlm loyang yg dah disapu minyak.
*kalau boleh guan la loyang yg ada bulat kat tgh tue..alamak,,lupa plka aku apa nama org pggil die..
-tabur bijan utk hiasan dan rasa tambahan
-baked at 200'celcius about 40 minutes.
-then,SELESAI !!!

No comments:

Post a Comment